Türkiye'nin En Kapsamlı Kitap Özetleri Web Sitesi |
Tasavvuf
İSLAM TASAVVUFUNUN MESELELERİ
Yazar : Prof. Dr. Erol GÜNGÖR
Yayınevi : Ötüken Yayınları
Baskı : İstanbul / 1989 / 272 shf.
Önsöz
- Bütün hareketlerin dini liderleri tasavvufi esaslara ama şeriatın rasyonel sistemine dayanmışlardır. Bütün tasavvufi hareketler toplumdaki olumsuzluklara karşı çözüm olarak içe dönüş hareketidir.
- Batı düşüncesi ve ilmi hakimiyet karşısında, maneviyattan taviz vermeden ilim ve fene adaptasyon yolları aranmış.
- İslam tarihinde Zahiri-Batıni tartışması. İranın siyasi islamı ve neticede tasavvufa karşı İ. Teymiyye ekolü - Tasavvuf = 15.yy
Giriş:
Mistik ile başlangıç. Kendine ilahi bilgiler verilmiş konuşmaması gereken insan. Felsefede mistisizm “ aklın kavrayamayacağı şeylerle bilmek. Dinde “ ferdi tecrübelerin topluma maledilmesi.”
* Tasavvufun tarifi: Zahirden çıkıp, batına yönelip masivayı reddetmek.
1-) Şarktan Haber: Vahdeti vücut - panteizm - Sihir - Hind Felsefesi
- Çeşitli şeyler arası özdeşlik - Manken - iğneleme Çocuk-aslan terbiyesi
- Nirvanaya ulaşma - Reenkarnasyonla temizlenme - Bedeni terkedip trans haline girme.
- Budizm: 1) Elem evrensel 2) Elemin kaynağı 3) Elemin kadırılması 4) Kurtuluş yolu
2-) Batı Rüzğarı: Pitagoras ve ortak matematik tarikatı. Buluşlardan zevk duyan tanrılar ve tanrılarıyla birleşme sarhoşluğu - şarap - Orfus dini - Pitagor - ruh ebedi - dünya ebedi - zihin
Eflatun - fenomenler ve ortak noktaları olan güzellik “ides “ felsefe fenomenlerden tanrıya ulaşmak. Mağara istiaresi - matematik - ölümsüzlükte hep Pitagor tesiri.
Eflatundan sonra Filon - İdeler - Duyular - Ruh - beden ayrımı maddeye şekil veren akıl, dünya ebedi - yaratılış gayesi iyilik. Tanrı herşeydir ve herşeyde Tanrı vardır. Tanrı ebedi ışıktır.
- İyiliğe ulaşmak için zühd ve ilahi lütuf.
- Ruhun gayesi ilahi bir ruh gibi temiz ve saf olmak. Arzulardan sıyrılmak.
-Dünyayı idare eden güç Tanrının koyduğu ilkeler ve melekler (Yeni Eflatunculuk - Pilatinos) Eserlerini öğrencileri yazmış. Enneadlar
-Konusu ruh - oluşumu ve varacağı yer. Başlangıç noktası Eflatun dualizmi
-Südur (emanation) - Akıl - Ruh- Madde Herşey bir öncesi alemin neticesi bir sonrakinin aslıdır. Tanrı ise herşeyin başlangıcıdır.
-Herşey Tanrıdadır ve ona gider. Tanrı - akıl - ruh (Teslis - baba - oğul - ruhul küddüs ) Çocuk aklı önceden ruhu babadan alır vb.
-Ruh dünyadaki herşeyin yaratıcısıdır. Pilatonus- akıl üstü vecdi ve onun kaynağı olarak aklı kabul eder. Vecdin yolu tefekkür - irade
3) İslam Tasavvufunun Yabancı Menşeleri:Oryantalistler çok uğraşır. Araplarda mistik kabiliyet yok dışarıdan tesir var derler.
- Hallacı Mansurun Kuzey Hindistan seyahati.
- El Biruninin 11.yy hint dinlerini anlatması.
- İbrahin Bin Ethem - Buda
- Hindin Yunana tesiri - Pilatinos - Mitra dini
- Brahman Yunan farkı 1) akla yer yok 2) ahlak önemsiz 3) Brahman ve Ati varlıktan kopuk.
-Pilatinos Şark ve Eflatun - Yunan - Doğu arası bir köprüdür.
-Hıristiyan mistizmi St. Clement (Pilatinostan önce) marifet ve zühdü tarif eder.
-Yeni Eflatuncu felsefe Hıristiyanlığa çok tesir eder.
- Eflatunu yaşatan Farabi - İbni Sina olmuştur.
- Muhyiddini Arabi İslama panteizmi soktu derler. Gazalide bile Tanrı - Akıl gibi südür var derler.
- M. Arabinin Kuran yorumları
-Neticede bu tesirler abartılmış her şey birbirine tesir edebilir. Enel Hak v. s. tektük örnekler.
4) İslam Tasavvufunun Tarihi Gelişimi: Tasavvuf hayat tarzı olarak başlamış sonra sistemleşmiştir. Ebu Zer Gifari - Huzeyfetül Yemani.
-Sufi H.2.yy O(sav)’na Allah’a(cc) derin irtibatın eseri çokca ibadettir. Kullukta derinleşmek denirse İslamla aynı manada.
-İlk dönem sufilerde ifrat yok. H. Basri Huruc ale-s Sultan - kitman meseleleriyle devletlede ilgilidir.
h. 9. Yy kadar vecd, aşk, gözyaşı çok fakat sistemsiz. Yaşayışları ile kitleleri cezbetmişler. Söylediğini yaşama.
* 9 yy sonrası mistizm ağır basıyor. H. Muhasibi 781-837
Mistizm - Müsbet bir hedefte birleşmezse tadsız bir hayat olur.
-Çağdaşı Ahmed bin Hanbelle problemi yok.
-zühdün (861) Beyazıt (875) cüneyd (910) Tırmizi (898) panteizm ve şatahat v. b. vecd, sekr, hal, makam, sistemleşir. İ. Halduna göre kendi aralarında kullandıkları terimleri vüzuha çıkarmak için tasavvuf sistemleşir.
*Tarikat şeriat birleşmesi çalışmaları Tüsteri - Harraz yani suflilerden gelir. Ulemanın zındık suçlamalarına karşın, tarikat dini temellerini izah eder.
-Ebu Nasr - Serrac - Kitabu-l Umma fi-t tasavvuf - Kuşeyri - Risaleler ilk yazılan eserlerdir.
-Tasavvufta en önemli dönüm noktası İ. Gazali - Fıkhı bırakmış tasavvufa geçmiş. Onun en büyük yanı ikisini birleştirmesi. Gazaliye göre tasavvuf dinin hareketlerine nüfüz için en iyi yoldur. 11. Yy islam dünyası onunla hamle kazandı.
-Gazaliden önceki ihvanı Safa (ismail) fitnesi. Hakikat - Zahir - Batındır.
Peygamberler - Veli kıyasları v. b. hangisi üstündü tartışmaları.
Suhreverdi tasavvufu tam sistemleştirmiş. Vecd - sezgi. İşrakiye - Suhreverdi Zerdüşt dinini yaymaya çalışır. - İ. Gazaliden 50 yıl sonra i. Arabi - Zahir- Batın - sembollerle anlatır.
İnsanı kamil, Hatemul evliya - M. Arabi = Gazali zıt.
-M. Arabi felsefik, muğlak fakat realiteye nüfüzü zor olan dar alanda bir sistem Gazali ise hiç elden düşmez, anlaşılabilir bir sistem koyar.
- İ Teymiyye İ. Arabiye hücum eder. Tasavvufu şeri çizgiye çekmeye çalışır. Sezgi- kesif - kabul eder ama kabri şerifi ziyareti bile red eder.
5) Manevi İktidar ve Maddi Teşkilatlar: Daire misali. Seyyid Hüseyin Nasr
- Veliler bizim bilmediğimiz alemle irtibatlıdırlar. Şeyhsiz hedefe varılamaz, bu da otorite.
- Kutbun - manevi otorite
-Veli - peygamber mukayesesi Keramet mucize
-Evliya menkibeleri H. 8. yy Tekke / Dergah / Hankah / sufi tekkesi Manastırlar gibi değil dünyaya açıktır.
-Allah (cc) murakabesi esastır. Mezarları evlere yakın yaparlar.
* Sufinin farkı, hayatı aşmış ahireti yaşıyor, Allah (cc)la beraber. Harrazın Peygambere (sav)’e şatahatlı sözleri. Bazıları gerek yok demiş.
- İlham- vahiy farkı. Kitabın standartları yerine kalp ilhamları konulunca Kuzey Afrikada din kaymış, yanlış bir din anlayışı oluşmuş.
* Ulema asık yüzlü, şeyhleri baba ve vicdanlara müftü derler.
-Halk tasavvufu, şeyh isyanlarını getirmiş.
-19 yy 2. Yarısındaki tarikatların bozulması toplumun bozulmasıdır. Dilenci ve memur gibi (Üstadın tavrı)
6) Bilgi Meselesi - Zahir bilgi ve sezgi farkı.
Mistizm - Zahir - Batın akıl ve sezgi farkı
-felsefede Kant katıksız empirike sezgi der. Discursive- diskursif - sezgi bilgisi bir ve aynı anda, düşünce bilgisi peşpeşe eylemlerle olur. Duyu sezisini kabul eder akıl sezgisini kabul etmez.
*Mistizm bilgisi Pitagorasa kadar gider. Eflatun diyalektikle idelere ulaşır. Tanrıya varır. Eflatunda sezgici ve kavrayıcı düşünce vardır.
*Yeni Eflatunculuk - Pilatinus
Sudura göre manevi-hayvani- cismani üç bilgi.
1. Manevi- sezgi 2. hayvani - istidlal 3. Cismani - duyularla idrak.
Pilatinos akıl üstü ideler aleminin varlığını kabul eder. Mistisizm ve rasyonalismi birleştirmeye çalışır. - İslam tasavvufu = Uluhiyet içerisinde mistik vahdet var. Sezgi - akıldan üstün
-Akıl üstü sezginin Plotinusa Brahmanizmden geldiği söylenir. Bilgi Tanrıyı bilmektir. Onunla birleşmektir. Plotinus 4 defa vecd hali yaşar.
*İslamda insan - Allah(cc) alakası - Vahdet-ül vücud -(A. Kerim Cili - İnsan-ı Kamil)
- Zühd - mistik felsefe - Ebu Talib mekki - / Akıl ve kıyas sezgili bilgi dışlandı.
-Mekki ve Muhasibi rasyonalistlere ve gevşekliğe tepki gösteriler. Bilgiyi yakini esas alırlar.
1. Kur’an hadis batını manası 2. Davranış 3 İman da toplarlar.
* Mistik bilgi nasıldır. tarifsizdir. Allah(cc) bilinebilir mi?
1.Görüş: O(cc)nu bilmek bilememek 2. Görüş: vahdet-ül vücut şuhut - keşif - keramet
-İ. Gazalide - mistik bilgi müşahhaslaşır. İlham ve vahiy - ilham ve bilgi farkı- yolun ilham olması ruhun derecesine yükselme
-Felsefede mutlak bilgi yok. Onun için vasıtasız sezgi - kavramayı tarifsiz bulup kabul etmezler. / düşünüyorum o halde varım. Sözü
-Bergsonda sezgi insiyaktır. Kesin bir bilgidir. Bazen zekasından üstündür.
-Netice mistisizm ile ilmin birleşmesidir.
7) (Vecd) - Şuursuz özel bir idrak ve zevk hali. Dini olması şart değildir.
-Aşkla kendinden geçme vecd, vasıl olma vücuttur. Tevacüd.
-Vecd vasıtadır. Sarhoş ama başka bir şuur halidir. Mürşidin görevi bütün halleri Kur’an ve sünnete uygunluk yönü ile kontroldür.
-Birliğe varmanın sebebi mükemmel ulaşma iştiyakıdır.
-Vecdin şekli - Hz. İsanında görülmesi - uyuşturucu v. s.
-Sezgi kriterleri W. James: 1 İç aydınlık 2. Mantıki tatmin 3. Pratiklik ve verimlilik
-Vecdin psikolojik mekanizması ve tekabül etmekte olduğu ne?
Kur’an ve hadiste teyit edilmezse şeytanidir.
TARİHİ-SOSYOLOJİK DURUM:
Dünya hayatı çekilmez olunca tasavvufa sığındık.
-Pilatinos devri 204-270 Romada kriz devri herkes kutarıcı arıyor.
*Hasan Basride lüks ve sefahate tepki var. 728 halk ve yüksek tabakada tezadın çok olduğu Şam - Basra - Küfede İ. Sirin. Şakık, Hatem, Bişr, Fudayl Fakrı övmüşler.
-813 El Memun - Rasyonalist Mutezile
- 9-10-11 yy da El Verrak, Cevzi, Raziye tepkiler var. Peygamberlere Razi sihir der. Felsefecileri tutar.
-11yy Gazaliye kadar tasavvuf hep tepki ve şüphe görmüş.
-Gazali sonrası cahil halk dervişler, çok karışık fikirler çıkınca medrese bunlara karşı çıkmış. Genede Anadoluyu İslam yapan Türkmen dervişler.
-Türklerin Anadolu birliği sağlamasında dinin, dervişlerin birleştirmeciliği, Selçukluda medrese-tekke- iken sonra zıtlaşma olur.
-Tasavvufun Sünnilikle birleşmesi Şii siyasetini kırmıştır. 11yy sonrası nüfuzları azalmış. Bunun üzerine Şii-Batını terörü başlamış.
*Sünni müslümanlık olan yerlerde Türk devleti - halk tasavvufu olan yerlerde Şiiler hakim Kızılbaş isyanları - İran tesirleri.
*Tasavvuf 9-11-14 yy çöküşlerin sonucu mu - sebebi midir? İkisinede karşı reaksiyondur.
*Rasyonalizm öne geçerse tasavvuf mistik, siyaset çatışmalarına karşı halveti, hülasa koruyucu homeostasis sistemi gibi. Birlik sarsılınca temin ediyor.
-Tasavvuf tembellik değil birleştirici bir manevi reaksiyondur.
*Mevlana - Yunus - Hacı Bayramı Veli söz ve şiir üstadı. Alim devlet adamı sufi yok. Tasavvuf kaliteli ve parlak zihinleri halvete yollamış. İ. Gazali ve Mevlana gibi.
-Süfli dünyayı pis sayar. İlme itibar etmez. İdareye iltifat etmez.
Makamı şer sayar. Tasavvufun hatarları çoktur.
-İbin Haldun tasnifine göre sufi ifadeler 1.Zevk - vecd 2. Arş, kürsi müşahede ancak vecd ve zevkle anlaşılır. 3. Keramet - tasarruf 4: Şathiye
- Erol Güngör keramet tartışılır diyor. Reddi zarar vermez ?
-Tasavvuf ifrat ve tefritsiz ele alınmalı. Din veya dünya dışlanmamalı. Dünyaya hakim olmama yanlışlığı.(Afganistan)
9) Günümüz ve Tasavvuf: Rastonalizm - müsbet ilim fitnesi Materyalist müsbet ilim toplum tarafından artık dışlanıyor.
-Aşk ve iman olmayan cemiyet ve sistem yaşayamaz. Rasyonalist zihniyet yetersiz kaldığı için din şimdilerde yerini alıyor.
-Toplumun ihtiyaçlarına din vaatleri ile cevap veren siyasiler.
-Gençler arası sımsıcak sarıcı tasavvufa yönelişler.
1.Tarikatın istilara karşı koysa bile ortaya koyacağı bir sistem yoktur.
2.Objektif din kıstaslar yerine kalbi bağlılık ve şeyhsiz iş yapmamama var.
-Oysa İslam dünyasının ihtiyacı İslami ölçülere uyan liderlerdir.
-Gençler tefrit tasavvufla heder edilmemeli. Perhiz - inziva artık yol değildir. Kerametler yol değildir.
- Tasavvufa içtimai müesseseler kurma ve dünya hakimiyeti elde etme rolü kazandırılmalı. (Tekke- Zaviye - Mektep - Medrese)
-Şeri hükümler aklidir tenkit ve tashih mümkün tasavvufi bilgiler ise ancak müşahade ile ispat edilir. Bu ise mümkün değildir.
*İÇTİHAT potansiyeli heder etmemek için şarttır.